Keliru dengan Program

Beberapa hari lepas (hujung minggu), jadual perjalanan program padat, malah ada yang bertembung. Kadangkala program berbentuk ilmiah agama, bertembung dengan 3 program yang berbentuk sama dengannya. Apa yang dilihat seolah-olah menunjukkan tiada waktu lain untuk sesuatu program dijalankan.

Fikirku, "Apakah kerana ingin menyambut, meraikan sesuatu sambutan, maka pelbagai program berbentuk ilmiah agama dijalankan?"
Jika demikianlah yang berlaku, ku takut ianya dilihat tidak bertepatan dengan galakan Syariat yang menggalakkan agar pelbagai aktiviti (kegiatan dakwah) dilakukan tanpa mengira waktu (tiada masa tertentu yang ditetapkan);
Firman Allah s.w.t.;
Kamu (wahai umat Muhammad) adalah sebaik-baik umat yang dilahirkan bagi (faedah) umat manusia, (kerana) kamu menyuruh berbuat segala perkara yang baik dan melarang daripada segala perkara yang salah (buruk dan keji), serta kamu pula beriman kepada Allah. (Ali-Imraan 3: 110)

Dalam ayat di atas dilihat seruan dakwah berbentuk umum, tiada ditentukan masa. Apa yang ku harapkan agar kegiatan dakwah tidak hanya tertumpu di waktu, hari, bulan tertentu, sebaliknya diteruskan selagi belum tibanya saat ; 'terbitnya matahari daripada Barat'.


Fuh, agak keliru juga beberapa hari lepas, mana satu program yang nak pergi, maklumlah setiap program ada 'daya penariknya' tersendiri, namun keputusan tetap perlu dilakukan dengan melihat kepada keutamaan. Terdetik juga dalam hati untuk melakukan 'pemboikotan' terhadap semua program kerana semuanya dilakukan dalam waktu yang hampir sama. Alhamdulillah hal itu tidak berlaku, kerana semestinya seseorang itu melihat kepada keutamaan sesuatu aktiviti sebelum mengikutinya.

Apa yang kuharapkan agar perancangan program perlulah sedaya upaya mengelakkan daripada berlakunya pertembungan dengan aktiviti lain, kerana hal ini secara tidak langsung akan mempengaruhi penglibatan yang kurang daripada peserta.

P/s: Kegiatan dakwah tidak seharusnya dibataskan dengan masa, malah ia perlu dilakukan masa demi masa.

Ya Allah berikanlah kami kekuatan untuk meneruskan kegiatan dakwah terhadap agama-Mu.

0 Bila bijak pandai berbicara!:

 
Dibawah Pantauan Blogger | Hakcipta Terpelihara Rumzan | Khas Buat RumzanGanung © 2009 | Resolution: 1024x768px | Gunakan: Google Chrome | Top