Nak Penyakit Mana Ya?


Iklan rokok pada kotaknya harus dikekalkan, walaupun ianya dikatakan 'kurang' memberi manfaat kesedaran!

Alhamdulillah dapat juga pagi ni untuk memperbaharui artikel dalam blog setelah agak lama tak 'terusik'. Hmmm suka untuk dikongsi akan kejadian yang agak kelakar tapi betul. Peristiwa ini telah berlaku pada tempat dan masa tertentu di suatu masa dahulu.

Suatu ketika, saat berlaku perbincangan di antara peniaga yang entah kenapa tiba-tiba boleh terdetik di hati mereka, untuk membincangkan perkara yang berkaitan dengan rokok.

"Abang, kalau ada orang nak beli rokok (jenis terpampang iklan rokok oleh kerajaan Malaysia), tanya dia nak yang mana? Kata seorang peniaga (Ya la, bukan ke banyak jenis iklan bergambar yang terpampang pada kotak rokok, huhuhu).

"Kalau mereka (perokok atau pembeli) bertanya, kenapa plak, rokok ni ada banyak jenis ke? Jawablah; hmmm macam tu la, ada banyak nampaknya, ada 5 jenis dekat sini! Pilihlah yang mana berkenan (sambil bertindak mengeluarkan kesemua jenis iklan rokok - janin gugur, kanser paru-paru, trakea, mulut, kaki, bronkus, (Tengok-tengok la beberapa penyakit hasil merokok di sini), yang mana ya nak?"

P/s: Agak sukar untuk memberitahu, menyedar, menasihat dan menghentikan tabiat mereka yang merokok. Tindakan menyindir, kadangkala lebih berkesan untuk membuatkan seseorang itu sedar diri!

Ya Allah biarlah umat Islam meninggalkan kegiatan-kegiatan yang mampu memberikan kemudaratan kepada dirinya sendiri.

0 Bila bijak pandai berbicara!:

 
Dibawah Pantauan Blogger | Hakcipta Terpelihara Rumzan | Khas Buat RumzanGanung © 2009 | Resolution: 1024x768px | Gunakan: Google Chrome | Top