Tajuk Tesis, Hentam?

Semester ini merupakan tahun terakhir bagiku, juga sahabat seperjuangan untuk menuntut di gedung perbukitan ilmu ini, InsyaAllah jika tak jadi ambil Master lagi buat ketika ini. Jadi semester ini, nak tak nak, kena buat Tesis bagi memenuhi syarat bergraduasi.

Hmm sesuatu yang ku tak berapa suka bilamana membincangkan berkaitan tesis ini, ada di kalangan kenalan rakan seperjuangan yang kelihatan seolah-olah ingin menyerang golongan tertentu. Bagiku mereka mungkin tak memahami apa tujuan yang sepatutnya penyelidikan itu dilakukan, iaitu untuk memperbetulkan apa yang salah dengan cara yang sepatutnya (ilmiah), bukan hanya mengkritik tanpa asal usul periksa, memberi faedah kepada diri sendiri juga untuk masyarakat.
Demi segulung ijazah, tesis perlu disiapkan segera!

Aduhai malangnya mereka yang terlalu mengikutkan kata hati mereka ini, yang seolah-olah tidak melihat hujah-hujah yang dikatakan oleh pihak yang kononnya dianggap musuh itu. Cuba lihat dalil mereka, apakah mereka lari daripada kelompok ahli sunnah atau tidak? Jika perkara yang menjadi perbincangan musuh mereka masih dikira sebagai mengikut manhaj ahli sunnah, rasanya tidaklah patut mereka menghentam dengan perasaan yang dikuasai oleh hawa nafsu kerana nanti akan membuatkan umat Islam lagi sukar untuk disatukan, yang akhirnya memberi keuntungan bagi musuh Islam.

Sepatutnya mereka perlu melihat kepada manhaj ulama, kerana metod yang digunakan ulama tidaklah sama antara kebanyakan mereka. (InsyaAllah akan dijelaskan pada masa akan datang).
Terkesan, terasa juga di hati apabila ustaz mencadangkan tajuk 'Kajian Solat Berjemaah di kalangan lelaki Muslim di surau mahupun masjid di sekitar kampus Bangi UKM dengan takhrij hadith Targhib dan Tarhib Solat Berjemaah'. Dengan mengambil kira aspek berapa ramai yang sembahyang berjemaah? Apakah pelajar Fakulti Pengajian Islam, Pendidikan Islam, al-Quran kesemuanya solat berjemaah? Berapa orang solat berjemaah di surau, masjid waktu Subuh, dikala ramai orang masih asyik dibuai kedinginan suasananya?

Hmm daripada tajuk tesis yang sedemikian rupa, mampu memberi banyak pengajaran bagi ramai golongan khasnya kepada penyelidik itu sendiri, kerana mereka dapat melihat betapa ramainya yang mempunyai ilmu, tapi tidak beramal dengannya! Fuh, mungkin juga terkena atas badan, diri penyelidik sendiri!

P/s: Jangan suka memburuk-burukkan golongan tertentu dengan cara yang tidak ilmiah!

Ya Allah permudahkanlah bagi kami untuk menyiapkan tugasan ilmiah ini, mudah-mudahan apa yang dibuat ini memberi faedah bukan sahaja untuk kami malah masyarakat juga agama-Mu.

2 Bila bijak pandai berbicara!:

Khairul Rrijal said...

Salam

Selamat bertesis,mudah-mudahan kita di permudahkan oleh Allah SWT..InsyAllah

rumzan said...

Wassalam,

InsyaAllah mudah-mudahan dipermudahkan jalan bagi kita untuk menyelesaikan tugasan ini

 
Dibawah Pantauan Blogger | Hakcipta Terpelihara Rumzan | Khas Buat RumzanGanung © 2009 | Resolution: 1024x768px | Gunakan: Google Chrome | Top