Pengurusan Kewangan


Pelbagai rancangan berbentuk pengurusan kewangan secara bijak disajikan kepada tontonan masyarakat.

Alhamdulillah pada 4 April (malam Ahad) ku bertolak dari Kuala Terengganu kembali ke UKM bagi menjalani tahun akhir pengajianku; tahun 3.

Alhamdulillah selesai sahaja mendaftar pada pukul 9.00 pagi, terus ku menuju ke bilik penginapan. Hmm nampaknya ada perubahan bilik, tak 'best' la plak rasanya. Hmm nanti la diluahkan perasaan itu.


Hmmm selamat datang kepada warga baru UKM, juga kawan-kawan seperjuangan sekalian yang kembali menuntut ilmu di gedung perbukitan ilmu ini juga di tempat-tempat lain.

Hmmm kali ni, rasanya tertarik untukku berkongsi mengenai kepentingan membuat laporan belanjawan harian.


Hmm kalau tahun lepas, jika dilihat belanjawanku dalam sebulan kadangkala mencapai lebih kurang RM 800 sebulan
(pada bulan Mac, berikutan dengan pembelian alatan berkait dengan komputer), manakala bulan-bulan lain, lebih kurang dalam RM 500- RM 600, ini pula disebabkan oleh pelbagai program yang secara sukarela, terpaksa, ku menyertainya. Jika diikutkan perbelanjaan tanpa pelbagai program rasanya mungkin perbelanjaannya sekitar RM 400. Hmm boleh tahan boros jugak perbelanjaan bulananku, harap semester ini, perbelanjaanku makin menurun berbanding dengan semester lepas, sesuai dengan keadaan ekonomi yang tidak begitu memberangsangkan.

Kiranya perbelanjaanku untuk semester lepas ini, masih 'ok' lagi berbanding jika tiadanya 'catatan belanjawan harian' dilakukan.

Hmm dengan catatan perbelanjaan ini, dapatlah kiranya seseorang itu mengenalpasti ke mana aliran tunai mereka pergi dan masuk.

Seseorang itu juga mampu membuat persediaan kewangan dalam merancang perbelanjaan melalui penelitian yang dilakukan ke atas kos perbelanjaan yang lepas. Hal ini, sekurang-kurangnya mampu membuatkan seseorang itu, tidak 'pokai' sehingga ke akhir semester, tahun, juga bulan.


Dengan catatan perbelanjaan juga, seseorang itu juga mampu untuk menyediakan peruntukan bagi tabungan, pelaburan dalam jangka masa pendek, mahupun panjang.
Hal ini penting bagi menghadapi masa depan yang tidak kelihatan, samada cerah mahupun suram. Moga-moga persediaan awal bagi perancangan masa depan akan memberikan sinar harapan untuk suatu masa nanti.

p/s: perancangan kewangan yang teliti InsyaAllah akan mampu mengelakkan diri daripada kerugian. "Sediakan payung sebelum hujan".

Ya Allah uruskanlah urusan kewangan kami pada jalan yang sepatutnya, janganlah kiranya perbelanjaan kami dikotori oleh belanjawan pada jalan yang salah.

2 Bila bijak pandai berbicara!:

Anonymous said...

berbelanja lah dengan berhemah..pesanan ini dibawa khas oleh khidmat pesanan masyarakat..
dapat bilik mana?
k15 a, b, c, ?

rumzan said...

hmm blok c (hmmmm sedihnya,) paling hujung plak blk tu, bilik pun lebih kurang hujung gak

 
Dibawah Pantauan Blogger | Hakcipta Terpelihara Rumzan | Khas Buat RumzanGanung © 2009 | Resolution: 1024x768px | Gunakan: Google Chrome | Top