Sawan


Perlu bagi seseorang untuk memahami mengenai sawan.

Pesakit akan mengeluarkan buih (air liur), menggeletar bila sakitnya datang.

Alhamdulillah kali ini suka untuk penulis berkongsi mengenai pengalaman diri yang telah agak kerap memerhatikan kejadian sawan babi (epilepsi).

Menurut pemerhatian penulis daripada apa yang dilihat dan didengar daripada kalangan mereka yang seringkali memerhatikan pesakit ini, mereka menyatakan sebelum berlakunya sawan ini, dalam 2 atau sehari sebelumnya, golongan pesakit dilihat seringkali bermenung, seolah-olah memikirkan mengenai sesuatu.

Pada andaian penulis, akibat daripada terlalu memikirkan akan sesuatu perkara inilah yang menyebabkan fikiran pesakit itu terganggu, seterusnya terjadilah sawan, kerana terlalu tertekan (stress) dengan apa yang difikirkannya. Jika seseorang pesakit ini pernah pergi ke hospital, apa yang penulis dapati mereka diberi sejenis ubat biji (sekotak) untuk ditelan setiap hari khasnya bila merasa diri kurang selesa dengan keadaan dirinya. Jika pesakit ini tidak menelan ubat tersebut, risiko berlakunya sawan amatlah tinggi.

Apa yang penulis lihat, sebelum berlakunya sawan ini, kebiasaannya pesakit akan memberitahu kepalanya pening dan minta untuk rehat seketika, berbaring. Hanya beberapa saat selepas itu, pesakit ini dilihat mula dilandai sawan.

Ketika berlakunya sawan, seseorang pesakit tidak akan sedar diri, mereka seolah-olah dikawal oleh suatu yang lain (tak dapat kawal diri). Seseorang yang melihatnya dinasihatkan agar jangan membiarkan mereka keseorangan, bantulah mereka, kerana di saat demikian mereka perlu sokongan. Pesakit kebiasaannya perlu diajar kalimah syahadah, istighfar atau dibacakan ayat suci al-Quran agar (mudah-mudahan dengan izin Allah) pesakit lebih cepat sedar.

Peringatan yang perlu diberi perhatian; tempat yang ingin diletakkan pesakit semasa penyakitnya menimpanya haruslah selamat, tiada pisau atau benda-benda lain yang berbahaya, kerana kebiasaannya pesakit akan mencapai apa sahaja yang berada di tepinya, jika keadaannya sudah tidak terkawal. Seseorang yang pernah bermusuh dengannya eloklah elakkan diri daripadanya sewaktu kejadian kerana ada di kalangan pesakit ini yang dilihat marah, bangkit untuk menerjah mereka. Ini mungkin kerana disebabkan oleh perasaan dendam ditambah pula dengan hasutan syaitan yang menguasai mereka pada waktu itu. Tapi kalau sudah tiada orang lain di tempat kejadian, hulurkanlah bantuan, InsyaAllah anda selamat.

Sekiranya anda melihat seorang pesakit ditimpa sawan sewaktu mereka berada di dalam air, anda perlulah membawa mereka ke darat, kerana jika tidak, mereka akan mati lemas!

P/s: Bantulah mereka yang memerlukan bantuan.

Ya Allah, Engkau berikanlah pesakit sawan ini, ketabahan, kekuatan untuk mengahadapi ujian-Mu. Ya Rahman pulihkanlah mereka daripada penyakit yang dialami mereka.

1 Bila bijak pandai berbicara!:

Boleh percaya ke? said...

pernah aku dengar ada yang kata, seorang pesakit sawan di kampung aku yang bagitahu, penyakit jenis ni terjadi dengan sebab dia dikhatankan dengan cara biasa padahal dia merupakan keturunan raja2 India

 
Dibawah Pantauan Blogger | Hakcipta Terpelihara Rumzan | Khas Buat RumzanGanung © 2009 | Resolution: 1024x768px | Gunakan: Google Chrome | Top