Saat di Kampung Berhari Raya


Masjid pertama yang agak masih baru dibina menggantikan surau sebagai tempat solat, hmm bila agaknya nak siap?

hmmm kalau balik, tak mandi di Lata kampung sendiri tak sah, sejuk, walaupun tak sebanding dulu lagi cantik, sejuknya selepas peristiwa 'tsunami' melanda!


Alhamdulillah dikala pulang ke kampung kali ini bagi meraikan perayaan (Aidilfitri) lebih bermakna daripada tahun-tahun lepas, walaupun ada kurangnya disebabkan kakak (baru kahwin) tak balik kampung sebab mengikut suaminya yang hanya bercuti beberapa hari sahaja, ditambah pula dengan jarak yang jauh , memerlukan kos agak tinggi (perlu naik flight).

Raya kali ini dimeriahkan oleh kanak-kanak, remaja juga golongan dewasa yang turut serta membakar mercun roket, bunga api, membuatkan memori masa kecil dahulu menghinggap kembali di ingatan.

Alhamdulillah ramai juga yang bertandang ke rumah semasa hari raya, memandangkan 11 @ 10 paket bihun besar di samping makanan ringan yang lain habis lebih kurang seperti tahun-tahun lepas kalau tak silap. Hmm yang tak berapa best sebab dah tak dapat nak jalan ramai-ramai ke rumah orang kampung bagi nak dapatkan duit raya sepertimana waktu kanak-kanak dulu. Huhuhu.

Sewaktu di kampung baru-baru ni, sempat juga berkunjung ke rumah keluarga yang masih agak baru meninggal dunia bapanya (sebelum datangnya Ramadhan), hmm kiranya dapat juga memberi keinsafan kepada diri yang hidup ini pasti akan berakhir juga suatu hari nanti dengan saat kematian .

Hmmm ada juga peristiwa yang jarang-jarang berlaku berhampiran dengan kawasan kampung;"kematian sebanyak tiga kali" kata orang-orang kampung! Macam mana agaknya ya? Rupa-rupanya si jenazah itu setelah diperiksa oleh doktor sudah tiada lagi nadinya (roh) maka dikatakan mati, selepas itu si jenazah bernafas (hidup) kembali, kalau tak silap lebih kurang tiga kali berlaku hal yang sama, barulah dilakukan pengurusan jenazah berdasarkan syariat Islam. Hmm inilah yang dikatakan sebagai bukti kekuasaan Ilahi. AllahuAkbar!

p/s: jadikanlah hari raya sebagai medan (peluang) untuk ziarah-menziarahi sesama umat Islam agar teguh perhubungan di antara kita, walaupun sememangnya amalan ziarah-menziarahi digalakkan oleh syariat Islam.

Ya Allah jadikanlah hari-hari yang mendatang baik bagi kami agar tidaklah kami tersesat dalam kegelapan murka-Mu.

2 Bila bijak pandai berbicara!:

seorang anak said...

hmm sedih hati bila mengenangkan ucapan yang agak tinggi suaraku bila bercakap dengan mak ayah, terutama ayahku.
bukan aku tak cuba untuk bercakap dengan baik, tapi entah mengapa aku rasa aku tak dapat elak

rumzan said...

hmm berusahalah semampu boleh

 
Dibawah Pantauan Blogger | Hakcipta Terpelihara Rumzan | Khas Buat RumzanGanung © 2009 | Resolution: 1024x768px | Gunakan: Google Chrome | Top