Kasut, Stokin pun boleh curi ke?

Hmm di mana ku letak kasut ?

Alhamdulillah, sudah lepas dua peperiksaan yang berjaya kutempuhi. Kali ini, sekadar untuk merehatkan minda, entri yang dipublishkan tak penting pun. Ini hanya nak kisahkan kisah yang terjadi pada diri juga teman pada suatu masa dahulu.

Hendak dijadikan cerita, pada waktu malam sebelum peperiksaan bermula, barulah ku tersedar akan ketiadaan kasut hitam yang jarang-jarang sekali ku memakainya di hadapan bilik seperti kebiasaannya.

Setelah puas memikir, mengingat kembali di mana kali terakhir ku meletak dan memakainya, namun jawapan yang ku dapat penuh ketidakpastian (berbelah-bagi), tapi ku lebih merasakan mungkin kasut tu dah hilang agaknya.

Nak tak nak terpaksalah pakai kasut converse untuk masuk dewan peperiksaan, walaupun kebiasaannya hanya dipakaiku ketika bersukan dan waktu pulang ke kampung. Jika nak beli kasut, dah akhir semester dah sekarang ni! Serba salah pula bagiku untuk menyimpannya nanti (masalah stor), hmm tunggulah semester depan baru beli jika ada rezeki, InsyaAllah.

Nampaknya terpaksa pakai kasut converse juga untuk dewan exam !

Hmm teringat pula waktu di alam persekolahan suatu masa dahulu, dikala menjelangnya musim peperiksaan, pelbagai barang hilang; alat tulis mahupun pakaian termasuk juga duit. Hmm... mungkin mereka yang mengambilnya tiada, kurang duit, yang seterunsnya menyebabkan mereka bertindak sedemikian rupa atau mungkin juga mereka berniat hanya ingin 'meminjam'tapi tidak kena dengan caranya. Kalut juga sesiapa yang menjadi mangsa, khasnya bilamana di saat ingin ke dewan peperiksaan baru sahaja mereka menyedari ada kekurangan pada kelengkapan dirinya. Mujurlah kadangkala ada pengawas peperiksaan yang baik hati, memahami masalah yang dihadapi.

P/s: janganlah kerana tindakan yang dilakukan membuatkan orang lain menderita.

Ya Allah berikanlah kami kemudahan, jalan untuk menjawab segala persoalan yang termaktub dalam soalan peperiksaan agar kami mendapat kejayaan di dunia ini seterusnya di akhirat nanti.

3 Bila bijak pandai berbicara!:

Anonymous said...

semacam telah menjadi fitrah, jika ramai orang, banyaklah ragamnya

Fathi Adha said...

selipar jamban pun kena kebas...

rumzan said...

nak buat camner, kata orang takder rezeki, huhu. Kalau bahasa kasarnya "kalau dah jenis pencuri tu, apa-apapun nak curi, asal boleh sapu dah. hmmm

 
Dibawah Pantauan Blogger | Hakcipta Terpelihara Rumzan | Khas Buat RumzanGanung © 2009 | Resolution: 1024x768px | Gunakan: Google Chrome | Top