Ku Terkena!

Mungkin ramai di kalangan kita yang pernah 'terkena' samada oleh kawan-kawan sendiri atau kenalan semata-mata. Ringkasnya beginilah ceritanya:

Fuh malam semalam selepas sahaja selesai menunaikan sembahyang fardhu Isyak, terus sahaja mata terlelap di atas kerusi. Hmm.. ketika tidur tu, bunyi deringan telefon bimbit kemudiannya mengejutkanku dari lenaku.

Sewaktuku mengangkat panggilan tersebut; diriku dalam keadaan agak 'mamai' lagi, (yerlah tak tahu pukul berapakah pada waktu tersebut!).

Ketika berborak tu, adalah dikatakan beberapa perkara yang agak menarik untuk dikongsikan.

Katanya: "kami hendak berjumpa anda; kami ada kejutan untuk anda"! Dia bertanyakanku adakah ku mempunyai masa untuk bertemu dengannya pada hari Sabtu hujung minggu ini. Pada awalnya ku merasakan ada yang tidak kena, malas juga nak layan, tapi setelah diberitahu dia kononnya dari syarikat telekomunikasi Celcom, ditambah pula dengan kejutan yang dijanjikan, sedikit sebanyak membuatkan hilangnya rasa keraguanku tadi. (Kiranya masa ni terfikir-fikir, agak-agaknya hadiah apalah yang bakal diperolehiku?)

Apa lagi, ku terus menyatakan persetujuanku untuk bertemu dengannya di suatu tempat tertentu yang telah dipersetujui, setelah selesainya bicara kami mengenai lokasi tempat tinggalku.

Ketika inilah dia memberitahuku; "Tahukah anda, anda sebenarnya telah terkena"; (pada waktu ini ku terfikir, adakah ini rancangan radio Hot Fm, yang dikenali rancangan 'panggilan hangit', mulalah ku rasa terkena!

Tapi dia akhirnya memberitahuku, yang dia adalah kawanku. Dia kemudiannya memperliku dengan sinis; katanya, "takkan tak kenal aku kot"! (Masa tu timbul jugak rasa geram, malu, lucu, nak ketawa, bak kata orang; semua perasaan ada waktu itu!)

Tapi ok la dia mengajakku untuk BBQ ayam di kampungku, hilanglah rasa geram tadi tu, hmm tak tahulah samada dapat pergi atau tak, sebab hajatnya nak cari barang keperluan hujung minggu ini! (Hmm nak marah tak baik untuk kesihatan plak!)

Dari cerita ini, terdapat sebab yang kuat menyebabkanku terkena, iaitu dia menggunakan telefon pejabatnya, tambahan pula ku tidak mengetahui pukul berapakah waktu itu.

p/s: pentingnya kita selaku manusia, hamba di muka bumi ini, untuk mengetahui waktu yang berjalan, menghargainya, agar diri tidak 'terkena'!

Ya Allah jadikanlah gurauan di antara kami , gurauan yang mampu mengeratkan perhubungan sesama kami sebagai saudara sesama Muslim

1 Bila bijak pandai berbicara!:

Anonymous said...

hahahaha... poyo btol bahrum nie...

 
Dibawah Pantauan Blogger | Hakcipta Terpelihara Rumzan | Khas Buat RumzanGanung © 2009 | Resolution: 1024x768px | Gunakan: Google Chrome | Top