Cerita Polis Trafik dengan Pemandu

Jangan menyalah tafsirkan papan tanda!

Hmmm dah lama juga cerita ini diperoleh, tapi hari ini, rasa minat timbul untuk berkongsi kisah ini dengan pembaca-pembaca blog yang dihormati sekalian.

Kisah ini tidak dapat dikenalpasti dengan tepat bila berlaku, tetapi, hmm.... cuba baca dulu la ye! (tak payah (tidak perlu) nak (untuk) fikir-fikir tentang benda-benda camtu! (sebegitu).

Satu ketika, seorang pemandu memecut laju keretanya (maklumlah jiwa muda, ditambah pula dengan kereta yang masih baru lagi! ) melebihi had laju yang ditetapkan oleh pihak berkuasa (papan tanda di suatu tempat, 80km/j). Kemudian polis menahan keretanya, ingin mengeluarkan surat saman, dengan menyatakan; awak dah melebihi had laju (80 km/j) jadi saya saman awak kerana memandu dengan kelajuan 120km sejam!

Dengan penuh rasa kehairanan, pemandu tersebut persoalkan dengan tidak puas hatinya ; "bila masa pula saya pandu sebegitu? Setahu saya, baru sahaja 10 minit saya pandu kereta ni, tak sampai sejam lagi!

Hmm... jika anda di tempat tu (situasi tersebut) apa yang anda akan buat? Tetap saman? Marah? Herdik? Namun apa yang berlaku pada polis itu, dia terkelu lidahnya tak dapat berkata apa-apa, kemudian terus membiarkan pemandu tersebut pergi. Hmm mungkin tak pernah lihat orang se'bijak' itu, jadi lebih baik lepas jerla (biarkan sahaja) ye! Nak marah, mungkin ada rasa nak gelak (lucu), kira nasib baik la pemandu tu!

Agaknya apa moral dari cerita ini ? Kiranya dapatlah dirumuskan beberapa perkara dari situasi dari kisah ini;

Pertama: mungkin pemandu itu tidak mengambil kursus memandu, tiada lesen; kalau ada, mungkin lesen 'terbang' .

Kedua: mungkin pemandu itu sengaja berbuat demikian untuk melepaskan diri daripada disaman polis trafik.

Ketiga: mungkin kerana kesalahan pemahaman, keliru terhadap kiraan bagi kelajuan. (Maklumlah tak faham, tak belajar matematik! huhuhu).

Keempat: mungkin perlu ditukar kaedah penamaan nilai yang digunakan had pemanduan, bersesuaian dengan semua tahap pemahaman pemikiran seseorang. (tak payah letak /jam, cuma nombor sahaja; hmmm ok ke? Pandai-pandai (memandai) jer kan! isk... isk... isk...)

Kelima: mungkin juga dia mentafsirkan sesuatu simbol-simbol jalanraya dengan tafsiran seperti dalam gambar di atas. hmmm... isk.. isk... Na'uzubillahiminzalik. (Kesian kepada orang yang buat lambang papan tanda, bertungkus -lumus untuk memperjelaskan, menggambarkan dengan niat yang betul, lain yang menjadi matlamat yang ingin disampaikannya, tapi lain pula yang difahami orang-orang sebegitu!)

p/s: pematuhan terhadap peraturan jalanraya merupakan satu kewajipan, demi menjaga kemaslahatan diri juga orang lain untuk keselamatan bersama. Jika diikutkan hukum Islam, seseorang yang tidak mematuhi peraturan yang ditetapkan yang membawa kebaikan, seperti undang-undang jalanraya yang bertujuan menghindari keburukan 'perkara maslahah' ini, dia boleh dikenakan hukuman ta'zir (pihak pemerintah berhak dalam menentukan hukuman; saman atau yang patut, setimpal)

Ya Allah berikanlah kami pemahaman dalam segala sesuatu perkara yang baik, tetapkanlah kami dalam mematuhi perintah yang memberi kebaikan kepada kami dan kau hindarilah kami dari ditimpa keburukan yang mampu membuatkan kami kufur terhadap Mu

2 Bila bijak pandai berbicara!:

Anonymous said...

hahahahahhahahahahahah.......... tahniah..anda berjaya menghiburakan hati saya yang sedang tension study ini. kalau ada lagi cerita2 mcm nih, boleylah masukkan dalam blog ya...

algojo_ks72018

rumzan said...

hmmm InsyaAllah jika ada esempatan, tpi sekarang ni masih sibuk dgn macam2 hal, tambah plak takder internet dkt rumah, tpi takper akan cuba update blog wlu jrang2 skli, syukran lak

 
Dibawah Pantauan Blogger | Hakcipta Terpelihara Rumzan | Khas Buat RumzanGanung © 2009 | Resolution: 1024x768px | Gunakan: Google Chrome | Top