Antara Dilema Individu

Alhamdulillah syukur pada kali ini, penulis rasakan sudah lama tidak ditulis sesuatu penulisan yang lebih berbentuk santai, seperti penceritaan. Kali ini, ingin sekali untuk diri menceritakan beberapa pengalaman dari beberapa dilema yang dihadapi oleh individu-individu yang mungkin juga dialami oleh pembaca-pembaca artikel ini. Ini bukanlah untuk menunjukkan ianya seperti luahan ‘syok sendiri’. Namun, ianya dilihat penulis amat melegakan jika permasalahan ini dirungkai dan dikongsi bersama. Walaupun tiada hujah dari mereka yang pakar (nota kaki), tetapi menurut penulis pengalaman beberapa individu sememangnya sudah cukup untuk membuatkan ianya benar-benar terjadi (realiti).

Perkara pertama ialah seringkali kita merasakan sesuatu itu baik untuk kita, maka kita cuba sedaya upaya untuk mendapatkannya. Sedangkan ianya bukanlah baik dari sudut pandangan Allah, maka hal itu walau bagaimanapun usaha diri dilakukan, tetap tidak akan terjadi jika tidak dikehendaki-Nya. Firman Allah dalam surah al-Baqarah ayat 216 ; “Kamu diwajibkan berperang (untuk menentang pencerobohan) sedang peperangan itu ialah perkara yang kamu benci; dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya”.

Ada di kalangan individu yang dilihat cukup mendesak untuk diberikan petunjuk oleh Allah (melalui istikharah), tetapi keadaannya pada masa sekarang, masih tidak ada (mempunyai) jawapan. Ianya mungkin kerana, belum sampai masanya (seru). Oleh itu sentiasalah berfikir positif, agar diri tak terasa tertekan untuk mendapatkan jawapan. Janganlah memberatkan diri untuk mendapatkan ‘lampu hijau’ dari Pencipta.

Kedua, ada juga yang bila melihat kepada masyarakat sekeliling, maka akan membuatkan diri begitu terbeban dengan pelbagai gejala yang melanda masyarakat. Kadangkala, sehingga membuatkan diri bercelaru untuk menyelesaikan pelbagai masalah yang wujud. Memang sewajarnya bagi seorang khalifah yang bertanggungjawab memurnikan alam ini, perlu ada rasa tanggungjawab dalam diri. Namun, janganlah kerana permasalahan yang melanda masyarakat membuatkan diri seperti putus harapan untuk hidup, sehingga membuatkan diri untuk membunuh diri (jika tiada iman). Allahuakbar!

Ketiga, ada juga yang bila diri diuji dengan sesuatu ujian. Perasaan diri mulai merasa ragu akan kebenaran agama yang dianuti sekarang (Islam). Lebih malang lagi bagi mereka yang mengambil jalan singkat; murtad. Maha Suci Allah amatlah buruk tindakan ini. Sedangkan jika dilihat dalam firman-Nya dalam surah al-Baqarah ayat 214, ada dinyatakan Adakah patut kamu menyangka bahawa kamu akan masuk syurga, padahal belum sampai kepada kamu (ujian dan cubaan) seperti yang telah berlaku kepada orang-orang yang terdahulu daripada kamu? Mereka telah ditimpa kepapaan (kemusnahan hartabenda) dan serangan penyakit, serta digoncangkan (oleh ancaman bahaya musuh), sehingga berkatalah Rasul dan orang-orang yang beriman yang ada bersamanya: Bilakah (datangnya) pertolongan Allah?" Ketahuilah sesungguhnya pertolongan Allah itu dekat (asalkan kamu bersabar dan berpegang teguh kepada agama Allah)”.

Keempat, ada juga yang merasakan diri keseorangan (tanpa cinta). Cemburu bila melihat semua orang sudah ada yang berpunya (menurut persepsinya; orang bercinta, aku pun nak juga!). Lalu wujudlah di kalangan mereka ini, yang mula menyemai bibit-bibit cinta, menjalin perhubungan yang tidak sah dari sisi Syarak. Maka hasilnya, segala kemahuan pasangan didahulukan, biarpun maruah diri tergadai! Na ‘uzubillah! Cukup banyak kejadian ini berlaku pada masa kini. Jika tidak, masakan statistik ‘anak tanpa bapa’ meningkat sepertimana yang dilaporkan oleh media-media massa! Ada juga yang penulis lihat, antara pasangan yang belum mempunyai ikatan yang sah ini, berkongsi duit untuk membeli sesuatu, seperti kamera digital (yang harganya dalam RM 3000 lebih), malah kereta mahupun lainnya. Perkara ini jika dilihat daripada sudut agama, sememangnya tidak sepatutnya berlaku. Dari segi logiknya; cuba bayangkan sewaktu diri bercinta, sehingga satu masa, hubungan terputus di tengah jalan! Bagaimana perasaan diri? Mungkin ada yang kecewa, bahkan yang lebih pasti, ianya merugikan diri sendiri!

Penulis rasa tertarik untuk membawa mesej Syeikh Riyad Ouarzazi (seorang Imam di Kanada) kepada pemuda yang disampaikan beliau sewaktu JALSAH ILMIYYAH QURANIYYAH, Jabatan al-Quran dan al-Sunnah, Fakulti Pengajian Islam, UKM, baru-baru ini (29 Mac 2011).

4 mesej utama dinyatakan beliau; Pertama, Apa tujuan penciptaan diri? Kedua, Siapa kawan anda? Ketiga, Banggakah dengan agama, diri? Keempat, Taatkah kepada ibubapa?

Demikianlah pesanan yang penulis mampu kongsikan, moga ianya mendatangkan manfaat untuk diri kita semua. Bersama-sama kita membetulkan apa yang salah, menjauhkan diri dari segala perkara yang munkar dan tiada manfaat, InsyaAllah!

P/s: Diri ini bukanlah terbaik, tetapi cuba untuk menjadi terbaik!

Ya Allah, kami inginkan agar Engkau membimbing diri ini sentiasa ke arah hamba yang mendapat keredhaan-Mu!

2 Bila bijak pandai berbicara!:

Anonymous said...

You can think of your computer's registry like the brain of your computer. As such, it stores info not only on every program that your computer has set uped at any given time, it also tends to keep info from programs that you Formerly removed. This can be a major problem for PC owners and is why it's imperative for computer users to use a free registry cleaner.

When you install software on your computer, some important data are stored inside of your computer's registry. However, when you eradicate or uninstall software, sometimes those records remain inside of your registry. Maybe the software was inadequately published or your computer had a hard time uninstalling the software appropriately. In both case, the end-result is that you have records in your registry that are no longer needed.

[url=http://answers.yahoo.com/question/index?qid=20110830232310AAEaPGr]free registry cleaner software[/url]
cleans your computer's registry. Registry cleaners get rid of outdated and errant registry entries that can cause PC slowdown, error messages and even software crashes. critical registry problems can even result in your computer becoming unbootable. So, by working with a registry cleaning tool, you can work to remove these PC slowdowns and avoid future problems due to a bloated registry.

Anonymous said...

You can think of your computer's registry like the brain of your computer. As such, it retailers details not only on every program that your computer has installed at any given time, it also tends to keep information from programs that you previously get rid ofd. This can be a key problem for PC owners and is why it's imperative for computer users to use a free registry cleaner.

When you set up software on your computer, some important data are stored within your computer's registry. However, when you remove or unset up software, sometimes those data remain inside your registry. Maybe the software was imcorrectly penned or your computer had a hard time uninstalling the software properly. In either case, the end-result is that you have data in your registry that are no longer needed.

[url=http://www.kingsoftsecurity.com/Softwares/Advanced-SystemCare.shtml]advanced system care pro[/url]
cleans your computer's registry. Registry cleaners remove outdated and errant registry entries that can cause PC slowdown, error messages and even software crashes. severe registry problems can even result in your computer becoming unbootable. So, by using a registry cleaning tool, you can work to remove these PC slowdowns and avoid future problems due to a bloated registry.

 
Dibawah Pantauan Blogger | Hakcipta Terpelihara Rumzan | Khas Buat RumzanGanung © 2009 | Resolution: 1024x768px | Gunakan: Google Chrome | Top